Stafet-interview med:
Nina Lykke
Fag: Mag.art i litteraturvidenskab. Dr. phil.
Titel: Professor
Ansættelsessted: Tema Genus, Linköpings universitet, Linköping, Sverige
Hvad er den sidste fagrelaterede bog, du har læst?
Kamala Visweswaran: Fictions of Feminist Ethnography. University
of Minnesota Press, 1994. Jeg genlæste nyligt bogen i forbindelse med et
projekt om at overskride grænserne mellem videnskabelige og litterære
tekster. Bogen er vigtig i forhold til diskussionen om, hvad de
epistemologiske brud med positivismen, som længe har været på kritiske
videnskabsteoretikeres dagsorden, betyder i forhold til
skrivepraksisser. Skrift og epistemologi er tæt forbundne. Når
positivismens skarpe skelnen mellem forskersubjektet og det udforskede
"objekt" nedbrydes, må den videnskabelige skrift og rapportgenre ændres.
F.eks. bliver spørgsmålet om, hvordan forskerjeget og det
udforskede/informanterne repræsenteres i den videnskabelige tekst,
vigtigt. Antropologien har en tradition for at reflektere over den
videnskabelige beretning som genre. Visweswaran er antropolog og trækker
på radikale versioner af denne tradition. Hun arbejder i et
skæringspunkt mellem postkolonial teori, kulturteori og feministisk
teori.
Er der en bog, du vil anbefale?
Jeg vil anbefale den feministiske fysiker og filosof Karen
Barads nye bog : Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the
Entanglement of Matter and Meaning. Duke Univ. Press, forthcoming March
2007.
Jeg har ikke læst bogen - den er i skrivende stund ikke udkommet
- men jeg har læst en række meget spændende artikler af Karen Barad,
der introducerer bogen, så jeg ser meget frem til at læse den, når den
udkommer. Barad er efter min mening en af de mest spændende og fornyende
feministiske videnskabsteoretikere, jeg kender. Se yderligere
introduktion under næste spørgsmål.
Hvad er den mest interessante artikel, du har læst inden for de sidste par måneder?
Selv om artiklen ikke er helt ny, vil jeg som introduktion til Karen
Barad (se ovenfor) anbefale artiklen "Posthumanist Performativity:
Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter," Signs: Journal
of Women in Culture and Society, vol. 28, no. 3, Spring 2003. På
baggrund af en meget innovativ kobling af Michel Foucaults diskursteori,
Judith Butlers performativitetsteori, STS-feltets tænkning omkring
samspil mellem menneskelige og ikke-menneskelige aktører og en nylæsning
af fysikeren Niels Bohrs bidrag til kvantefysikken skaber Barad en teori
om, hvad hun kalder agential realisme. Et af nøglebegreberne er
neologismen intra-aktion. Med dette begreb henviser Barad til
interageren mellem fænomener, der kun momentant og midlertidigt
afgrænses fra hinanden, og som virker aktivt og gensidigt transformativt
ind på hinanden. Målet er at skabe en epistemologisk og ontologisk
ramme, som kan overskride den dikotomi mellem diskurs og materialitet,
der har været på spil i socialkonstruktionismen - og som forskellige
typer, hvad jeg vil kalde nymaterialistisk teori (STS, Donna Haraways
cyborgteori, forskellige Deleuze-inspirerede teorier, bl.a. Rosi
Braidottis teorier om krop, kønsforskel og subjekt) har arbejdet med at
overskride.
Barad når efter min opfattelse videre end tidligere nymaterialister. Hun
tager udgangspunkt i, at den feministiske (og Foucault-inspirerede)
teoretiker Judith Butler har leveret en betydningsfuld og sofistikeret
analyse af, hvordan diskurs materialiseres gennem performativer.
Samtidig mener Barad imidlertid også, at Butlers (og Foucaults)
materialiseringsteori kommer til kort - i forståelsen (eller manglen på
samme) af, hvordan materialitet materialiseres. Butler (og Foucault)
har ifølge Barad en sofistikeret analyse af, hvordan "discourse comes to
matter", men går for let hen over "how matter comes to matter". Det, at
materien f.eks. yder modstand, når diskurserne materialiseres i den, og
hvordan det kan analyseres, er ikke reflekteret i hos Butler (og
Foucault). Med udgangspunkt i en forståelse inspireret af kvantefysikken
videreteoretiserer Barad dette spørgsmål.
|
Hvad er den sidste konference, du har været til?
"Intersectionality, Identity, Power" - international konference
om intersektionalitet (dvs. spørgsmålet om, hvordan samspil mellem
sociale kategorier som køn, klasse, etnicitet, sexualitet, alder,
nationalitet etc.). Der var tale om en partnerskabskonference mellem
European Science Foundation og Linköpings universitet, okt. 2006.
Er der et eller flere nyhedsbreve eller andre net-aktiviteter, du vil anbefale?
Forskningsmiljøet for feministiske teknovidenskabsstudier på
Blekinge Tekniska Högskola, Karlshamn er på vej med et nyt nettidsskrift
for Feminist Technoscience Studies. Hold øje med deres hjemmeside
http://www.iam.bth.se/forskning/itg/
Er der et eller flere tidsskrifter, du vil anbefale?
European Journal of Women's Studies + Feminist Theory (begge
udgives af Sage)
Giv et bud på et centralt spørgsmål for forskningen i dit felt.
At udvikle en materielt-semiotisk forståelse af kønsforskel, der
på den ene side IKKE i en for simpel socialkonstruktionismes navn
reducerer kønskroppen til det, Donna Haraway kritisk kalder "a blank
page for social inscriptions" (1991), men som på den anden side HELLER
IKKE forfalder til biologisk determinisme og essentialisering af køn.
Giv et bud på en udbredt misforståelse.
At feministisk teori kan beskrives i singularis og handler om
køn og kønsrelationer med udgangspunkt i en statisk tokønsmodel.
Feministisk teoretiseren er mangfoldig - og teoretiserer forholdet
mellem køn, krop, subjekt, kultur, samfund, teknologi, videnskab, tvær-
og transvidenskabelighed mv. på uendelig mange forskellige og
sofistikerede måder.
Ville du tage imod en tidagestur til månen?
Ja tak. Se nærmere begrundelse i min og Mette Brylds bog:
Cosmodolphins. Feminist Cultural Studies of Technology, Animals and the
Sacred. ZED Books, London 2000.)
Har du en helt?
Mit videnskabelige ideal er Donna Haraway.
Hvem vil du give stafetten videre til?
Stine Adrian, der netop (okt. 2006) er blevet PhD på
afhandlingen "Nye skabelsesberetninger. Om æg, sæd og embryoner. Et
etnografisk studie af skabelser på sædbanker og fertilitetsklinikker."
Linköping Studies in Arts and Science no. 370, Linköping universitet
2006. Afhandlingen er et spændende indlæg i debatten om ny
reproduktionsteknologier. Videnskabsteoretisk bygger den videre på bl.a.
Karen Barads tanker. Den stiller også spørgsmål omkring diskussionen om
STS-traditionens problematiske forhold til teoretisering af følelser -
og deres agentskab.
|