Åbent netværk for videnskabsfilosofi og videnskabshistorieNYHEDSBREV NR 225 APRIL 2007 |
Nyt om aktiviteter indenfor Videnskabshistorie og Videnskabsfilosofi og tilgrænsende områder f.eks. Videnskab, teknologi og samfund, Forskning i forskning, Videnskabsteori, Videnskabsetik, Videnskabssociologi, STS, Bioetik, Forskningspolitik, Naturfilosofi, Videnskabsformidling. |
![]() |
Philosophy of ChemistryA series of lectures
Tuesday April 17, 15.00-17.15
|
Professor Joachim Schummer, |
Lecture and workshop lead byMaxine Sheets-Johnstone
17. og 18. april |
|
Mechanisms, History and Parts in Compositional Biology
To gæsteforelæsninger ved Rasmus Grønfeldt Winther |
Abstract
|
Knowledge of the mind and knowledge of the brain
7. april, kl. 13-14
|
Tim Crane er professor i filosofi ved University College London og direktør
for Institute of Philosophy ved University of London. |
Informal SeminarThe early history of nuclear astrophysics
Fredag, d. 27. april kl. 14:00
|
Ed Salpeter |
Torsk og atommissiler: Iskerneforskningens oprindelse i Danmark og USA
Tirsdag den 8. maj, kl. 19.45 |
Iskerneforskningen er i dag et af de mest betydningsfulde forskningsområder inden for moderne klimaforskning. Gennem studiet af kilometerlange iskerner udboret af den grønlandske eller antarktiske indlandsis er det muligt at studere bl.a. temperaturen, atmosfærens sammensætning, vindforhold og vulkansk aktivitet flere hundrede tusinde år tilbage i tiden.
Udboringen af iskerner er omkostningstunge og teknologisk komplicerede feltoperationer, så hvad var den oprindelige motivation for at udbore og studere iskerner? I foredraget vil jeg komme ind på, hvordan de amerikanske militære interesser i Grønland under den kolde krig skabte grundlaget for de første iskerneboringer i Grønland i 1960'erne, og hvordan danske økonomiske interesser i det grønlandske torskefiskeri var afgørende for støtten til et internationalt iskerneprojekt i 1970'erne, der revolutionerede vores forståelse af klimaet. |
Stafet-interview medJens Dolin
Jeg er cand.scient. fra KU med geografi og fysik og har arbejdet en årrække i gymnasiet. Sideløbende hermed har jeg været ekstern lektor ved RUC, ansat i Amtscentral, kursusleder ved teoretisk pædagogikum mm og er langsomt gledet over i forskning i naturfagsdidaktik, specielt fysik. Jeg skrev min ph.d. ved IMFUFA/RUC med titlen "Fysikfaget i forandring - læring og undervisning i fysik i gymnasiet med fokus på dialogiske processer, autenticitet og kompetenceudvikling". Mine centrale forskningsområder er læring og undervisning i naturfag, og her specielt udvikling af kompetence og dannelse. Men jeg er generelt optaget af fagenes forskellige erkendeformer og vidensskabelsesprocesser, og hvorledes dette afspejler sig i undervisningen. Jeg blev ansat ved Dansk Institut for Gymnasiepædagogik ved SDU og arbejdede med udvikling af den gymnasiale sektor, bl.a. via evaluering af udviklingsprojekter og reformer og gennem deltagelse i læreplansarbejde.
|
Er der et eller flere nyhedsbreve eller andre net-aktiviteter, du vil anbefale?
|
HUGIN og MUNIN er et elektronisk nyhedsbrev for aktiviteter indenfor videnskabsteori, videnskabsfilosofi, videnskabshistorie, videnskabssociologi og tilgrænsende emneområder. Det udsendes af Center for Naturfilosofi og Videnskabsstudier, Københavns Universitet, for at styrke kontakten mellem grupper og enkeltpersoner indenfor de nævnte fagområder. |