Stafet-interview med
Theresa Schilhab
Fag: Biologi og filosofi med særlig vægt på evolutionære kognitionsprocesser.
Titel: Ph.d., Lektor og forskningsleder.
Ansættelsessted: Learning Lab Denmark, Danmarks Pædagogiske Universitet, der nu er blevet en del af Aarhus Universitet.
Hvad er den sidste fagrelaterede bog, du har læst?
How Homo became sapiens - on the evolution of thinking. Den er skrevet af Peter Gärdenfors, professor på Lunds Universitet, Afdelingen for Cognitive science. Jeg holder meget af at læse bøger, der kobler den biologiske forståelse af menneskets oprindelse med emner indenfor bevidsthedsfilosofi.
Er der en bog, du vil anbefale?
Collins, H. M., & Kusch, M., (1998) The Shape of Actions: What Humans and Machines Can Do, Cambridge, Mass: MIT Press.
Det er en utroligt interessant bog om hvad der kendetegner menneskelige handlinger i forhold til handlinger der kan udføres af automatiserede systemer. Den er således også et bidrag til diskussionen om det ubevidste og bevidste. Så er den er velskrevet og teknisk af ret høj kvalitet.
Hvad er den mest interessante artikel, du har læst inden for de sidste par måneder?
Det er en tekst af filosoffen Hans Jonas: 'The Nobility of Sight: A study in the Phenomenology of the Senses' fra bogen: The Phenomenon of Life. Towards a Philosophical Biology.
Selvom det er en ældre tekst indfanger og nagler den en mængde interessante perspektiver, der dels rammer mig på et videnskabsteoretisk og dels på et læringsbiologisk niveau.
Jonas går i kødet på synet, som menneskets vigtigste sans. Og diskuterer bla. hvordan synssansens måde at fremstille verden på, er med til at give os vores ideer om objektivitet og forskellen mellem teori og praksis.
Hvad er den sidste konference, du har været til?
Learning Lab Denmark afholder hvert år en konference i marts, vores såkaldte AGORA, der har til formål at skabe forbindelse mellem vores forskning på instituttet og omverdenen. Det er en konference, der indbyder en alment interessant internationalt anerkendt hovedtaler til at præsentere et emne indenfor læring. I år var temaet 'tavs viden'.
Er der et eller flere nyhedsbreve eller andre net-aktiviteter, du vil anbefale?
Jeg synes jo faktisk vældig godt om Hugin og Munin. Og har tit fundet meget interessant information her helt alvorligt ment. Jeg læser jo i virkeligheden nok mest nyhedsbreve om nye publikationer, men den netadresse jeg besøger mest er dmi.dk.
Jeg cykler meget…tog først kørekort for to år siden og har ikke bil. Så alt om vindretninger og nedbør har min interesse. Desuden har jeg en meget krævende have fyldt med rhododendron. Rhododendron er alpine planter, som egentlig er forholdsvis nøjsomme, men de må dog under ingen omstændighed tørre ud heller ikke om vinteren, hvor de på grund af deres udfoldede blade kan lide under stor vandfordampning i den kolde vintersol, så derfor følger jeg ofte med på måling af nedbør på DMI's hjemmeside, for at holde mig opdateret på om jeg skal vande eller ej.
Er der et eller flere tidsskrifter, du vil anbefale?
Behavioral and Brain Sciences er altid interessant, fordi det ofte er tunge tværgående temaer, som f.eks. udviklingen af menneskets sprog eller hjernens vidensdeling, der bliver berørt. Og så er der jo altid en lang række synspunkter, der kommer til orde på grund af den sideløbende peerdiskussion. Men også Journal of Consciousness Studies and Biology and Philosophy er interessante.
|
Giv et bud på et centralt spørgsmål for forskningen i dit felt.
Hvordan og hvornår opstod (fylogenetisk) og opstår (ontogenetisk) menneskets symbolbrug og i hvilket omfang hviler det på ikke symbolske kognitive processer? Et parallelspørgsmål er; i hvilket omfang er kroppen direkte kausalt involveret i mere såkaldt mentale processer og endda sprog og abstrakt tænkning? Det kan være kroppen forstået ud fra så forskellige dimensioner som emotioner, tavs viden, det absolut ubevidste og fysiologiske.
Giv et bud på en udbredt misforståelse.
Spørgsmålet opstår naturligt som følge af den fortsatte udbredte mere eller mindre kartesianske misforståelse, at vores krop og hjerne er uafhængige entiteter. Selvom vi på alle mulige tænkelige måder får demonstreret, at vi (menneskeheden) vantrives ved ikke at tilgodese vores fysiske krop, lyster, stemninger, sansninger i et samspil med vores ufattelige abstraktionsevne, så fortsætter vi stadig jagten på information uden den jordforbindelse og forankring, som kroppen kan give.
Misforståelsen; at det at vi filosofisk kan skelne mellem krop og sind, restløst kan overføres til det virkeligt levede liv, bliver for eksempel demonstreret hver gang vi hører om mere evaluering af de faglige færdigheder, der består af viden om hvor Nakskov ligger og - om ikke navnet på den skaldede konge - så dog navnet på præsidenten i Frankrig.
Som om faglige færdigheder består af en pakke, som skal overbringes fra lærer til elev, som så bare kan levere samme vare ved eksamensbordet.
Ville du tage imod en tidagestur til månen?
Altså kun hvis der var plads til mine unger, min mand og min hund; jeg tror godt jeg ville have dem at dele det med.
Har du en helt?
Først ville jeg svare videnskabssociologen Harry Collins, fordi han skriver så fantastisk godt. Selv når jeg ikke er enig med ham, nyder jeg at læse ham. Hans evne til at forklare selv virkeligt vanskelige problemstillinger anser jeg for ret exceptionel og efterstræbelsesværdig. Men mit valg falder alligevel snarere på filosoffen Maxine Sheets-Johnstone fra Oregon, som i den grad lever efter det hun 'prædiker'. Desuden er hun jo en ældre kvinde (sidst i 70'erne) og på den måde en fremragende rollemodel i en ellers mandsdomineret verden. Men det er selvfølgelig ikke et mål i sig selv. Jeg synes der er en enorm styrke i at stå for en filosofisk position, der betoner at kroppen spiller den væsentligste rolle for vores kognitionsevner og så i sit eget liv kunne efterleve den position, ved at være så rørlig i så høj en alder og ikke gå af vejen for store fysiske udfoldelser og ikke mindst kontroversielle tankegange. Hun fremstår som en meget autentisk og i den forstand stor, stor tænker.
Hvem vil du give stafetten videre til?
Jeg vil gerne give stafetten videre til Luis Bruni.
|